tinalajnen

Julgransplundring

Publicerad 2012-01-20 23:36:41 i Allmänt,

Så var glada julen slut, slut, slut och idag kastade vi, ÄNTLIGEN, ut julgranen. Eller nja, kastade och kastade - den plockades isär. Fördelen med en plastgran. Alice tittade nyfiket på när jag tog av alla grenar och pressade ner dem i julgranskartongen. Så nu är det tomt i vårt vardagsrum. Och mörkt. Jag älskar att ha julgranen framme för då är det så fint ljust i vårt vardagsrum - tycker att det är så mörkt nu... Jag vill kunna se utan att ha en massa lampor tända. Nu dröjer det 11 månader innan alla adventsljusstakar ska dras fram igen. Känns nästan lite sorgligt....!




Det har varit en fullspäckad vecka, fast ändå inte känns det som. Dagarna har försvunnit i all hast och kvar står jag och vet inte riktigt vad jag hittat på. Förra helgen var vi tillsammans med mamma och pappa ute i Torup och gick först en runda runt slottet och sen tog vi en runda i skogen med. det var riktigt skönt fast lite kallt, blev kall om låren. Det enda som fattades var, nästan, fikakorgen. Mamma hade dock med sig lite clementiner så vi fick en god, nyttig fika. Alicen var så klart med - men sov nästan HELA rundan! Otroligt nog....!

 

Ikväll har mamma och pappa varit och hälsat på. Pappa har varit i stockholm på kick-off med sitt jobb så han har inte kunnat träffa Alice på några dagar och idag hade han lite abstinens så de var hit på ett litet besök. Alice var jättekul att se - pappa och mamma kom in utan att säga nått och minen som Alice gjorde när hon fick se dem går inte att beskriva! Inte ens solen kan utstråla lika mycket värme! Hon har verkligen ett avsmittande leende som räcker från det ena örat till det andra.

Det är skönt att få besök för då kan Alice leka av sig lite med andra och inte bara med oss. Hon missade sin kvällsvila (brukar vila vid 17.30) men det gjorde avsolut inget. Jag hoppas fortfarande på att ungen ska bli så trött att hon sover flera timmar i streck. Nu, efter läggdags (vid 20.30) har hon redan vaknat TVÅ gånger... Första gången efter 40 minuter och nästa gång efter 1 timme... Zzzz... Men vi får vara glada över att hon somnar om lätt och inte ligger och skriker halva natten! Och gudskelov vaknar hon inte vid 5 och vill upp och leka....!

Imorgon är det dags för babysim igen. Alice har nu "avancerat" till Krabban:

KRABBAN, 8-12 månader
Förkunskapskrav: Inga
Mål:
- Sträva mot målet att barnet får förståelse för kommandotecken OK och stopptecken
- Utveckling av dyk från matta och till kant/trappa
- Barnet tar tag i förälderns tummar och drar sig upp till vattenytan
- Barnet vänder tillbaka till kanten med hjälp av förälder
(Ska bli mycket intressant!)

Efter badet ska vi utträtta lite ärenden på IKEA och en av mina favoritaffärer - Stoff och Stil. Är i stort behov av mer virkgarn samt en stoppnål så jag kan montera mina alster så att de kan bli färdiga. Har än så länge virkat en prinsesstårta, en kanelbulle och nu håller jag på att virla en massa (30) mormorsrutor som ska monteras ihop till en filt till Alices blivande docksäng. Hurtigt! Känner mig supernördig men jag måste erkänna att det faktiskt är rätt skoj. Just ja, vi ska åka hem till Magnus och Hanna med på en liten fika - ska bli skoj att ses igen!!!

Avslutar med en liten berättelse från veckan. Jag satt i vardagsrummet, virkade, och Alice lekte runt. Först var hon hos mig och lekte, sedan kröp hon in på sitt rum och fortsatte där. Hon kröp runt och drog i sina saker men helt plötsligt blev det tyst inifrån rummet. Efter en stund började jag ana oråd och reste på mig och smög mig fram till dörröppningen. Mitt i rummet sitter en nöjd Alice i en hög av gamla bokmärke - MINA bokmärke. Hon har lyckats nå en gammal skokartong, fått av locket, hällt ut ALLA bokmärke på golvet, placerat rumpan mitt bland dem och sedan tuggat på några... Jag var tvungen att hämta kameran och fick med en flyendes, men nöjd, Alice. Sedan fick jag plocka upp mina märke och sätta kartongen högre upp utom räckhåll från en nyfiken liten donna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela