tinalajnen

Sömnen

Publicerad 2012-08-05 22:26:19 i Allmänt,

Vilken dag! 
 
Anders har haft en kompis över och haft Star Wars-maraton. Det vill säga, de såg 4 filmer i streck...! Jag och Alice flydde fältet tidigt och gick hem till mina föräldrar. Det har varit en mysig dag då Alice har varit på ett gott humör nästintill hela dagen!
 
Hon är just nu inne i en "Nej"-fas. Hon är ganska gullig när hon säger "nej" men ibland blir det lite för ofta och lite för ofta med morfar! Alice är verkligen överförtjust i sin morfar och pratar om honom ganska ofta, eller ja... Hon säger "moffa" många gånger per dag och det känns som om hon saknar honom. Idag när vi körde in på deras gräsmatta började hon med moffa-snacket och jag frågade vem hon skulle hälsa på. "Moffa" blev svaret. När väl morfar öppnade dörren tvärstannade Alice och sa "nej" och sen gömde hon sig hos mig....! Hon är så söt! Och blyg! Hon kan sitta och blinka och flirta och skratta samt busa med morfar men så fort han ska ta upp henne eller om man säger "gå till morfar" så blir hon blyg. Hoppas fasen snart går över så inte "moffa" blir ledsen. 
 
När Alice skulle vila middag gick jag in med henne i lekrummet hemma hos mamma och pappa. Jag lade ner henne i sängen och sa att det var dags att sova. Efter lite sura miner från Alices sida så somnade hon - själv. Det tog bara 15 minuter idag! 
 
Nu ikväll gick det värre med somna-själv-biten...! Alice var trött och fick välling (ca 20.00) och höll nästan på att somna. Jag tog upp henne och vaggade lite, fick dock ont i ryggen och lämnade över till Anders. Efter lite vaggande la han ner Alice i sin säng och försökte "Lägg dig ner", "nu ska vi sova", "lägg dig", "vi är här hos dig". Inget hjälpte, Alice blev mer och mer pigg så till slut gick jag in och sa att vi skulle gå ut och lämna Alice själv. Vi sa "god natt" och la henne ner på kudden och så gick vi. Jag satte en äggtimer på 5 minuter och när de minuterna gått gick jag in. Hon satt upp i sängen så jag la ner henne igen och sa "nu ska vi sova, god natt" och sen gick jag. Vi hörde hur hon pratade lite för sig själv och sen blev det tyst. Efter ytterligare 5 minuter gick Anders in men då blev hon ganska ledsen och kallade efter mig. Men han sa "god natt, vi är här" och sen gick han igen. Sen blev det tyst efter 1 minut. Vi kom överens om att inte ställa klockan utan bara gå in om hon blev ledsen vilket hon inte blev - hon somnade alltså själv - IGEN!!! Ohh happy days! det tog "bara" 1 timme och en kvart...!
 
Lite tjatigt att skriva om och, kanske framförallt, tråkigt att läsa om Alices sovmönster men det har redan från början varit ett STORT problem i vårt hushåll! Det dröjde hela 11 månader innan Alice sov en hel natt (mer än 6 timmar i följd) i mer än 2 dagar i rad. Nu är det (peppar, peppar) inga problem med den biten. Oftast sover Alice från 20.30-07.00. Ibland händer det att hon vaknar efter 40 minuter men det är ganska sällan numera, tack och lov!!!! Nu håller vi på att lära henne att somna själv vilket inte är det lättaste, men det känns som hon nu först är mogen för det. Vi håller tummar och tår och är tacksamma för de dagar det funkar!!
 
Nu är det snart dags för 100meters finalen och det är ju en stor skräll om inte Usain Bolt tar det... Men jag måste ju se det ändå! Sen blir det till att krypa ner, har sovmorgon imorgon och då ska jag gotta mig ordentligt! Inte varje dag man kan få det så det gäller att passa på nu när både jag och Anders är hemma! Så imorgon när Alice vaknar tar Anders med henne upp och jag kan ligga kvar och somna om till 10! GÖTT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela