tinalajnen

Litta ditt och litta datt!

Publicerad 2012-08-03 23:05:23 i Allmänt,

Jag är så dålig på att skiljas från saker, vilket kan bevittnas av de mängder av Alicekläder som blivit urväxta! Vi har hur mycket som helst, känns det som. Jag försökte sälja lite på en loppis som anordnades av mormor och morfars kolonistugsförening. Dock var det bara en liten del som såldes, som köptes av damer som skulle drapera sina dockor i kläderna... Jahapp... Så nu pryder P.O.P-klänningar och Villervalla-kläder någon lycklig Skrållan! Det hade ju varit skoj om kläderna gått till en liten tjej, eller kille, som hade varit i bättre behov av dem! Nåja, nu har jag tagit tag i saken och lagt ut kläder upp till storlek 62 på två loppis-sidor på Facebook och idag, eller nu ikväll rättare sagt, har jag även gett mig in i auktionens värld på Tradera! Jag hoppas att jag fått sålt litta för vi har knappt plats på vinden för alla urväxta kläder! 
 
Nu går snart Anders in på sin sista semestervecka och jag har en vecka kvar av mysgull med loppan innan allvaret börjar... Dvs inskolningen! Kommer njuta till fullo de sista skälvande dagarna. Känns lite vemodigt att lämna henne ifrån sig, att ständigt bli påmind att tiden faktiskt gått fort och att lillfisen inte är någon lillfis utan en stor förskoletös! Tur jag inte är då blödig, ehum ehum!
 
Nästa vecka kommer vi antagligen inte göra så mycket, kanske någon lite dagsutflykt om väder och vind tillåter. Att gå inom hemmets fyra väggar en hel vecka kan göra vem som helst galen - se bara i filmen "The Shining", det vill vi INTE uppleva! Iof, jag tror inte ens att vi äger en yxa så vi går nog säkra.
 
Nedan följer ett litet bildregn ifrån vår semester i Stockholm samt i Karlskrona.
(Undrar om någon lagt bud på Tradera.... Haha, jag kommer bli galen av nyfikenhet)
 
 
Stockholms stadshus från Regeringsbron (??)
 
4 glada resenärer samt 1 sovande Alicefis - framför slottet. Tacka faen för självutlösaren (heter det så??? - låter lagom snuskigt) på kameran!
 
Ett besök hos Plåt-Niklas and co på Livrustkammaren. Ett besök som tog MAX 25 minuter.... Vi kom dit 17.15 och de stängde 18.00 men vi fick sett allt (tror jag!)
 
En hungrig Alice (vem blir inte det efter ALL sightseeing!) på Hard Rock Cafe - en tradition vi har, dvs att i varje huvudstad äta på HRC.
 
Ett besök på Skansen hann vi även med på vår lilla 3dagarstur i Stockholm. Vi hade köpt Stockholmskortet (TIPS) som innefattade inträde på jättemånga museer samt gratis transport med bussar, spårvagnar samt med tunnelbanan. På Skansen hälsade vi på mina personliga favoriter, lemurerna. Jag passade även på att petklappa en orm i Kramhörnan. Jag HATAR verkligen ormar men efter att haft lite smått ångest så vågade jag mig på en liten klapp. Klappen varade i max 2 sekunder, men jag petade i alla fall på den! Stolt! Lemurerna å andra sidan hade jag kunnat klappa på länge, men det fick man nog inte eftersom det överallt fanns lappar uppsatta att de små rackarna kunde bitas. 
 
Tre bönor på Djurgårdsfärjan...! 
 
Vi åkte tåg upp och ner och det gick faktiskt bättre än förväntat med loppan. Dessvärre råkade vi ut för en incident på tågresan hem. Vi hamnade i en vagn där AC'n var ur funktion.... Och hade varit så i 4 dagar - varför görs inget? Vi hade ca 35 grader i vagnen som innehöll en hel drös med barnfamiljer. Som tur var jobbade en trevlug och reko konduktör (tågvärd, heter det kanske numera) som tipsade om lediga platser i både andra vagnar samt i bistron. Jag och Alice hittade oss en ledig plats i en vagn med fungerande AC. Jag gick dock tillbaka till Helvetesvagnen när Alice skulle sova så jag kunde få sällskap av resesällskapet. Alice somnade efter lite bök och det var en svettig och rödkindad tös som vaknade upp i famnen på mig.
 
Efter Stockholmsresan åkte vi till Karlskrona där jag spenderat mååååånga semesterveckor i min barndom. Min morfar är född och uppvuxen en bit utanför och de (han och hans syskorn) behöll sitt barndomshem för semesterbostad tills för några år sedan. Det var alltid supermysigt att komma upp till Sjuhalla och få bo vid havet. Någon dag under semestern åkte vi alltid in till Karlskrona och strosade vilket vi även gjorde i år. Vi passade även på att käka glass på Glassiären som är ett MÅSTE! De har världens godaste och mest sjuka glassar här - de slår till och med mjukglassen i Bjärred! Alice tyckte det var skitgott med mjukglass vilket vi dessvärre inte fotograferade men jag kan lova att man knappt såg Alice ansikte under all glass! 
 
Sista dagen i Karlskrona åkte vi till "Barnens gård" vilket jag kan tipsa om. Det var ett litet ställe helt perfekt för barn! Det innehöll lite djur som man fick gå in till och klappa (Kaniner, minigrisar, getter, hästar, hönor samt kossor). Alice var mest intresserad av kaninerna och hon vågade faktiskt klappa dem. Hon var lite rädd för grisarna och vågade inte gå för nära. 
 
På "Barnens gård" hade de fått killingar nu under sommaren och vi hittade Frances (som i Tele2-reklamen). Han eller hon (Hen?) var 3 veckor gammal och bedårande söt. Kelvänlig och mjuk som få! 
 
Gården innehöll även ett lekland utan dess like med både 2 stora hoppborgar och en hel drös med studsmattor. Alice och pappa passade på att testa - Alice var måttligt intresserad! Vi var även på vattenlandet och där var det riktigt skoj! Jag och Moa (Alices 9-åriga nästkusin) åkte Tjurfallet som innebar att man satt på en gummiring och åkte i en hög vattenrutchbansspiral. Det gick sådär då en viss baddräkt inte ville sitta på plats... Note to self - köp inte baddräkt som är fladdrig i rumpan för den lär ta sig till främmande jaktmarker vid åk i rutchkanor. Just det, Moa ville verkligen åka vattenrutchibanorna och jag hade ingen baddräkt med mig så jag fick införskaffa en på REA... Det var ingen hit, men nåja, det var skoj att bada i alla fall! Alice plaskade runt i den minsta babybassängen och det gillades till tusen. Undrar om det är en liten tjej vi fått eller ett sjödjur! 
 
Så... Detta var en lite uppdatering om vår semester. Nu ska jag in en runda på Tradera och kolla om mina auktioner lockat några bud... Om inte så blir jag inte besviken men det hade varit skoj!
Nattiz
 
(förresten, STOOOOOR eloge till blogg.se som ÄNTLIGEN fixat till sidan! Nu är det lätt att lägga in bilder och få de centrerade utan att resten av texten hänger med i centreringen trots att man bara försökt/ämnat att centrera en del och en bild! Jag är riktigt nöjd nu! TACK)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela