tinalajnen

Känsliga tittare/läsare varnas!

Publicerad 2012-08-15 13:49:04 i Allmänt,

Vojne, vojne, vojne...!
I söndags var det verkligen INTE min dag! Söndagen var även Anders sista semesterdag och det var ju verkligen typiskt att jag skulle klanta till det. 
 
Here it goes....
Jag höll på att plocka in i diskmaskinen. Lade in vår nyaste kökskniv på sitt ställe ovanför glasen. Måste ha lagt in den lite slarvigt för den trillade av och rätt ner... I... Min... Fot...! Aj...! Jag tittade ner och fick se ett jack. Satte mig ner och fick se att det var ganska djupt. Blodet började fylla upp såret och rinna över. Innan jag fått tag på hushållspapper hann det komma blod på golvet. Jag svor till och kallade på Anders. Han fick i uppdrag att ringa till min mamma så hon kunde komma och passa Alice. Jag särade på sårkanterna och insåg att vi var tvugna att åka in till akuten för, med mina ögon, det behövde sys! Såret var ca 7mm djupt.
När jag satte mig på toaletten för att kissa var jag tvungen att släppa på trycket jag lagt på såret, blodet började genast rinna över och jag insåg att det hela sökte mig. Reste mig upp och såg hur vit jag var i ansiktet och hur allt snurrade. Har svimmat x antal gånger förr och jag känner igen känslan så jag lade mig snabbt på golvet och fick upp fötterna i luften. När mamma kom beslöt vi oss för att hon skulle följa med till akuten då jag insåg (klockan var då 18.30) att det kunde ta lååååång. Ett sår som eventuellt behöver sys är inte särskilt högprioriterat! Dessutom skulle Alice sova vid 20 och mamma skulle inte behöva ta nattningen. 
 
Mitt hemmagjorda förband... Tacka vet jag frystejp!
 
Vi var inne på akuten vid 19 och en sköterska bedömde mig lite snabbt, jag fick sedan gå till ortopedakuten för att vänta på en läkare. Som jag misstänkte tog det tid.... Strax innan 22 fick vi komma in och en ny sköterska inspekterade såret.
 
Bilden är tagen inne på akuten. Det ser inte så djupt ut eftersom blodet börjat koagulera men väl under koaglet... Yerka!
 
Och en stund senare kom läkaren som tvättade rent och bedömde att det inte behövde sys. Hon satte på strips och vi fick sedan gå hem... Nästan 3 timmars väntan för 5 minuters läkarbesök =)  Men jag klagade inte en enda gång med tanke på att väntrummet fylldes med folk som verkade ha trillat av hästar, cyklar och liknande. Det var armar och fötter som behövde röntgas och det gick före. 
 
Hemma igen! "Nystrppad"...!
 
Dagen efter hade det blött lite till och nu i efterhand skulle det faktiskt ha behövt sys för det spricker upp gång på gång... Jag hoppas att det hinner läka innan söndag eller i alla fall att jag kan böja foten utan att det ska börja blöda igen! 
 
Morgonen efter såg såret ut så här... Bloody Mary!
 
Vad har vi lärt oss av detta? Lägg in nyinköpta knivar FÖRSIKTIGT i diskmaskinen, eller låt någon annan göra det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela