tinalajnen

Dagen D - som i dopdagen!

Publicerad 2011-09-04 22:27:48 i Allmänt,

Så kom äntligen dopdagen! Efter planeringar och planeringar så var det äntligen lördagen den 3 september. Mamman var otroligt nervös över att lillan skulle gapa och skrika sig genom hela gudstjänsten men det hade hon inte behövt oroa sig över för det gick finfint!

Alice vägrade att sova på förmiddagen och klockan tickade på. Vid halv 11 var Anders och jag nere på Bengts konditori och hämtade upp 3 tårtor som var specialbeställda. Tårtorna samt det sista av festtillbehören lämnades på Smedjan, lokalen som vi hyrt. Vi fixade med det sista - blåste upp ballonger och satte ljus i alla ljushållare.

När vi körde hem började Alice slumra i sin barnstol vilket inte var det optimala då hon inte brukar sova mer än 40 minuter åt gången och hade hon somnat vid 11 hade hon säkert varit extra grinig till dopet som skulle börja vid 13.30! Jag försökte få henne till att vakna och sjöng samt klappade för henne. 11.20 somnade hon här hemma och vi lade henne i vagnen och började göra oss iordning. Klockan blev 12 och jag förväntade mig att hon skulle vakna vilket hon inte gjorde, hon sov lugnt vidare i sin vagn. Då riktades oron/nervositeten att hon skulle behöva väckas och knappt få i sig någon mat och i så fall skrika av den anledningen.... Klockan 12.45 väckte jag henne - så här länge har hon ALDRIG sovit middag och det är ju typiskt när man har en tid att passa! Hon vaknade och var lite grinig men kvicknade till i badbaljan när vi fick göra en liten snabbavtvättning, man ska ju vara ren och fin när det är kyrkdags....!

Den vita bodyn samt ett par vita strumpbyxor åkte på och vi åkte sedan ner till församlingshemmet där vi skulle träffa Alices blivande faddrar - det vill säga Anders brödrar samt min bror som även var utsedd till att bära Alice. Sittandes på bänken utanför församlingshemmet fick hon lite mat i sig så att hon skulle vara så nöjd som möjligt! Mormor kom med den nystrukna dopklänningen som även jag döpts i som liten. Alice fick den på sig och började genast gråta, typiskt han jag tänka innan prästen kom och vi var på väg till kyrkan där alla gäster väntade. Magnus (min bror) tog över Alice och vi gick in i kyrkan. Alice sa inte ett pip... Jag var superförvånad och var beredd att trösta med diverse leksaker. När prästen tog Alice i sin famn var jag åter på min vakt med leksaker men hon var så snäll och söt. Prästen (underbar!!!) gick runt i krykan och visade upp Alice för alla som satt där.

Den första som grät var kanske inte helt otippat - jag! Vi hade bett Anders pappa att spela Brahms "Lullaby" på sin tvärflöjt och han hade gjort ett fint arrangemang till kantorn som kompade åt honom! Det var så otroligt fint så jag grät av rördhet, Alice tittade nyfiket upp på orgelläktaren där farfar stod. Tack än en gång för den otroligt fina musiken farfar/svärfar!



'
Här står vi på rad... Fabror Patrik, kusin Viola, pappa, fabror Magnus, mamma samt morbror Magnus & Jag (Alice)


I slutet av dopgudstjänsten tyckte Alice att det fick räcka och hon började vrida sig och "ostbåga" sig (hon spänner upp sig i en båge och det kan nästan vara omöjligt att hålla henne) så morbror Magnus lämnade över henne till mig.

 


Ner i dopfunten.... Prästen Lars har även varit både mammas samt morbrors konfirmationspräst!


Efter dopet samlades alla i lokalen vi hade hyrt - Smedjan i Nevishög. En mysig lokal som vi rekommenderar att man kan hyra. Alice, som var alldeles full av nya intryck, var ganska trött och gnällig och ville bara vara hos mamma och pappa. Hon fick många otroligt fina saker - mer än vad vi hade trott!!! Alice ska vara så glad och stolt över att hon har så många runt omkring sig som älskar henne!!! Inte bara mamma och pappa!

Idag har dagen mest gått åt till städning och slappning. Vi har fått sova lite bättre i natt och det tackar vi för! Nu är det snart dags att själv krypa ner så man får lite sömn innan det är dags för Mamma Mjölkkossa att rycka ut än en gång!
 


Bildbevis på min första bissing.... Uhh vad jag älskar att bita och gnaga på saker! Särskilt mamma och pappas händer och fingrar! Mums! *gnaga gnaga gnaga*

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela