tinalajnen

Inlägg som skapades 110812 (förra bloggen som nu är inaktuell)

Publicerad 2011-08-13 21:18:45 i Allmänt,

En dag i mjölkkossans liv

Jahapp, då är det som det är... The truth shall set me free - jag är världens sämsta bloggerska! Det är fasiken tur att jag inte livnär mig på detta för då hade vi behövt bo i en liten hydda på någon åker - och det gör vi ju inte!
Men om sanningen ska fram så har inte bloggning varit det första jag tänkt på när jag slagit upp de klarblå varje morgon - all tid går åt och har gått åt till vårt nytillskott i Åhlin-klanen, nämligen vår efterlängtade ärta, groda, ja, kärt barn har många namn! Alice som vår groda heter är nu snart 4 månader och jag kan ju säga att det varit tuffa men spännande månader! Jag ska bespara er min förlossningsberättelse till senare tillfälle, kan ju bara meddela att jag ALDRIG kved, trots 24 timmars förlossning.... Det ni! Jag som annars kvider för minsta lilla... Anders var grymt imponerad, och ja, jag med.
Alice är otroligt söt - det tycker iochför sig ALLA mammor & pappor, hon är dessutom väldigt med och vill inte missa en sekund på dygnet så de första veckorna var det sjukt svårt att få henne till att somna och sova! Det var inte många minuter som hon sov på dagtid men peppar peppar så har hon sovit bra nästintill alla nätter (med enstaka amningstillfälle/natt) hitintills. Men eftersom hon inte velat sova så blev hon otroligt grinig och mycket ledsen. Varje kväll var en kamp tills hon slocknade vid 21.30-22-tiden men som tur är så har vi lärt oss hennes tecken och rutinerna har äntligen kunnat skapas! Nu ser en dag med Alice ut ungefär så här....
* Vaknar vid ca 7.30-8tiden. Går upp och ammas i Tv-rummet.
* Underhåller sig själv (och oss) i BabyBjörnsittern när jag och Anders äter frukost.
* Grinar till ca 2 timmar efter hon vaknat och då är det dags att vila - sover då ca 40 minuter. Sedan dags att ammas igen....
* Vid 13-tiden är det dags för ännu en powernap och då är det ytterligare 40 minuter som gäller....
Sedan brukar vi försöka komma ut på promenad, det har ju varit en del utflykter nu när Anders haft semester så rutinerna har varit lite annorlunda!
Vid 17.30-tiden får Alice sina D-droppar & sempers magdroppar - sedan amning.
Vid 19-tiden börjar grinigheten igen och då är det dags för pyjamasen och sedan i säng. Brukar somna vid 20.30-21! Så här ser det alltså ut i våra liv. Med en hel del amningstillfällen instoppade här och var! Är vi bara hemma känns det som att Alice är mer mammig och vill tutta (känner mig som en mjölkkossa) men är vi ute på äventyr så blir det mer sällan, trots att tillfällen ges! Men som sagt, dagarna rullar på och det känns lättare nu - äntligen! Det är lättare att få henne att bli nöjd när hon är ledsen vilket jag inte skulle ske för ca 2 månader sen. Som tur var så fick jag höra att "Det blir bättre" och ja, det har det faktiskt blivit!!!
Nu ser vi fram emot BVC-besöket i slutet av augusti då det ska pratas smakportioner och då Alice, då blir det åka av!!! Jag hoppas hon blir mer mätt eller i alla fall att mättheten håller i sig längre och jag inte behöver känna mig som en kossa halva dagen, för let's face it - det är jättegullugt och mysigt att amma men jag vill inte spendera halva dagen med att sitta med tuttarna i luften! Och jag tror att Anders känner sig mer involverad om han kan hjälpa till mer när Alice får äta fast föda, och som sagt att hon kanske kan hålla sig mer nöjd en längre tid.
En annan sak vi haft bekymmer med är att få henne mer nöjd. Det känns som att alla andras barn är så nöjda med sina nappar i munnen. Alice totalvägrar napp.... Men nu har hon börjat intressea sig för sin Tiger med inbyggd speldosa OCH sina pekfingrar, ibland trycker hon nästan in hela handen i munnen med en söt klökning som resultat, hon är en riktig slabbefia (det har hon efter sin far!).
Nåja nu ska jag inte tråka ut er, ska passa på att kasta in mig i duschen och kanske ta en lite längre dusch än vad man brukar hinna med på dagarna då Grodan är vaken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela