tinalajnen

Fy för....

Publicerad 2011-08-31 11:40:27 i Allmänt,

Gallsten är ingen rolig åkomma kan jag säga!

I fredagsmorse så vaknade jag som vanligt, gick upp med lillan och ammade henne i soffan. Kände hur det började göra ont i höger sida. Har haft attacker förr och det har då hjälpt ganska bra med voltaren så jag stoppade en voltaren i mig och försökte tänka på annat. Då det inte blev bättre gick jag och lade mig igen med Alice och låg i halvfosterställning. Efter 2 timmar började det avta och sen mot eftermiddagen kändes det bra igen. Jag och Alice begav oss till Björnstorp och hälsade på Anna & Ebba samt girlsen från högstadiet. Det blev en riktigt kul kväll trots att lillfisen skrek en hel del och ville bara sitta hos mammi. Anna bjöd på underbart god kycklingrätt och en cheesecake to die for (nästan). Mätt och trätt så hämtade Anders oss vid 20-tiden då det brukar vara absolut den gnälligaste tiden för Alice (läggdags-tid).

I lördags var det samma visa, vaknade och hade ont. Hade bestämt med mamma och pappa att vi skulle åka till Trelleborg och sedan till ikea för att köpa en ram till Alices doppresent och så köpa band till dopklänningen men fick tyvärr ställa in utflykten då det gjorde för ont. Jag tog en smärtstillande och det gav sig inte. Anders tvingade mig att ringa sjukvårdsupplysningen som tyckte att jag skulle ge det någon timme och sen boka tid på vårdcentralen på måndag. Jag gav det hela 1 timme sen åkte vi till akuten i Lund.

När jag varit på akuten förr så har det suttit en hel del människor i väntrummet men nu i lördags var det bara en man som satt där och väntade. Jag tog en nummerlapp och gick av och an i väntrummet, hade inte ro att sitta ner och förresten blev smärtorna värre om jag satte mig ner. Mitt nummer kallades fram och jag fick förklara mina symtom, blev sedan invisad direkt (!!!) och en sjuksköterska tog prover och satte en venflon i mitt vänstra armveck. En liten stund senare kom en läkare och klämde på min mage och tyckte att jag skulle gå på min ultraljudsundersökning som var bokad som i går (remiss skickad från vårdcentralen för 2 månader sen). Jag hann knappt tänka "Men gud ge mig nått så jag slipper ha ont!!" innan sjuksköterskan kom och gav mig en spruta i magen. Blev sedan inkörd i ett rum där jag fick vänta på en annan doktor som skulle undersöka mig. Efter ca 40 minuter började den smärtstillande sprutan hjälpa fast jag blev jätteillamående och härligt snurrig av den. Äntligen kunde jag sitta still i mer än 1 minut! Läkaren kom in, klämde och kände och sa att vi skulle invänta de sista blodproverna innan beslut fattades men allt såg bra ut än så länge. Sms skickades till mamma och pappa med "kommer nog få gå hem, allt har sett bra ut än så länge", jag skulle inte tagit ut något i förskott för när läkaren kom tillbaka så berättade han att mina levervärde var rejält förhöjda så jag skulle läggas in och invänta ultraljud och antagligen operation under detta vårdtillfääe. Fick fortsätta vara fastande, jag som inte ätit på 14 timmar vid det här laget.... Fick ett litet näringsdropp och kördes upp på våning 8, KAVA, där jag fick ett enkelrum tack vare Alice. Vid 16.30-tiden fick vi gå till röntgen och ett ultraljud gjordes, tyvärr sågs inga stenar vilket både förvånade mig och doktorerna på avdelningen men man beslutade att jag skulle ligga kvar och man skulle göra ett nytt ultraljud någon dag senare, dessutom ville de se hur levervärdena såg ut på söndagen. I söndags hade värdena börjat dala ner igen som tur var och jag hade inte fått ett enda anfall under natten och ej heller på dagen så jag fick gå på permission vilket kändes skönt. Igår gjordes ett nytt ultraljud och då såg man en gallsten samt grus men doktorerna beslöt sig för att inte operera i nuläget utan försöka medicinera och se om det hjälper....

Nya prover i slutet av oktober och förhoppningsvis slipper jag fler anfall för det var minsann jobbigare än förlossningen med Alice då det nu gjorde ont hela tiden!

Så nu har vi 3 dagar på oss att fixa allt inför lördagens dop... Som tur är så har vi underbara föräldrar som hjälper oss så det mesta är faktiskt fixat! Anders och jag ska åka till ikea idag och sen är det bara ett besök på Burlöv center som väntar samt inköp av dricka och snacks på fredag!

Hmm, det sprakar rejält om Alices rumpa nu, dags för blöjbyte!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela